Caravaggio is een van de bekendste kunstschilders van Italië. Zijn echte naam was Michelangelo Merisi en hij kwam uit de plaats Caravaggio. Dit is een plaats in de provincie Bergamo. Caravaggio gebruikte zijn eigen naam dus niet, maar de naam van zijn geboorteplaats. Hij leefde in Italië en stierf toen hij 38 jaar was, in 1610.
Het leven van Caravaggio Caravaggio begon als schilder in Milaan toen hij pas elf jaar was. Daarna vertrok hij naar Rome en ging hij in de leer bij schilder Giuseppe Cesari. Maar daar mocht hij alleen stillevens schilderen. Dit waren vooral schilderijen van bloemen en fruitschalen. In deze periode werd Caravaggio al snel bekend door zijn talent. Hij groeiede uiteindelijk uit tot een van de beste schilders van zijn tijd.
Caravaggio had een eigen manier van schilderen. Zo maakte hij veel gebruik van licht en donker. Deze stijl noemen we de ‘chiaroscuro’ of clair-obscur techniek. Hierdoor zagen zijn schilderijen er vaak erg dramatisch uit.
Caravaggio stond bekend als een man met een opvliegend karakter. Er waren veel schandalen en hij was veel op de vlucht in zijn korte leven. Zo kwam Caravaggio terecht in Napels in 1606. Nadat hij iemand vermoord had in Rome. Caravaggio had geen saai leven.
Schilderijen van Caravaggio in Napels
De zeven werken van barmhartigheid
De Pio Monte Della Misericordia bestelde een werk van Caravaggio. Zij wilden de Zeven werken van Barmhartigheid graag op een doek geschilderd hebben voor in hun kerk. De opdrachtgever was onderdeel van deze liefdadigheidsinstelling. De zeven werken van Barmhartigheid staan beschreven in het evangelie van Mattheüs:
“Want ik had honger en u hebt mij te eten gegeven. Ik had dorst en u hebt mij te drinken gegeven. lk was een vreemdeling en u hebt mij in uw huis uitgenodigd. Ik had niets om aan te trekken en u hebt mij kleren gegeven. lk was ziek en u hebt mij opgezocht. lk zat in de gevangenis en u bent bij mij geweest.” Mattheüs 25:35-40
Je vindt dit meesterwerk aan de Via dei Tribunali 253 in de Pio Monte della Misericordia.
De geseling van Christus
Dit werk komt waarschijnlijk uit de periode van de eerste reis die Caravaggio naar Napels maakten. Het werk was eigenlijk bedoeld voor de San Domenico Maggiore kerk maar eindigde in het Capodimonte Museum. Op dit doek zie je hoe Christus gemarteld wordt. Het licht valt op Christus en trekt daarmee alle aandacht in het werk naar dit punt. De drie mannen die hem martelen zijn veel donkerder en vallen bijna weg in het schilderij. Een perfect voorbeeld van de techniek waarmee Caravaggio zo beroemd werd. Je vindt dit schilderij in het Museo di Capodimonte op de tweede verdieping.
Het martelaarschap van Sint Ursula
Dit is het laatste schilderij van Caravaggio voor zijn dood. Het doek is gemaakt voor de Genovese Marcantonio Doria. Maar uiteindelijk kwam hij bij hertog Zevallos terecht. Dit was een Spanjaard met banden in Napels.
Het schilderij gaat over Sint Ursula. Je ziet dat de maagd Ursula doorboord wordt met een pijl. Dit gebeurde omdat zij weigerde te trouwen met de koning der Hunnen. Een van de mannen die achter haar staat lijkt Caravaggio zelf. Het schilderij is veel donkerder dan zijn vorige werken. Toen Caravaggio vluchtte uit Napels was het schilderij nog aan het drogen. De reden dat hij vluchtte was een doodstraf die hij net had gekregen. Tijdens deze vlucht uit Napels overleed Caravaggio. Hoe precies? Dat is nog steeds onduidelijk. Je vindt dit werk aan Via Toledo 185 in Galleria d’Italia samen met andere prachtige werken van andere schilders.
Met onze Nederlandstalige tours door Napels voel je je even geen toerist. Ga mee op ontdekking door de leukste delen van Napels en leer de stad direct goed kennen.
Wij gebruiken cookies om onze website en onze service te optimaliseren.
Functionele cookies
Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.